V jakých firmách chtějí vysokoškoláci pracovat?


Březen 2013

Existuje mnoho průzkumů, studií a článků, které se zabývají názorem zaměstnavatelů na to, jaký by měl být absolvent vysoké školy a co všechno by měl umět. Jejich existence je zcela opodstatněná, neboť právě zaměstnavatelé jsou těmi, kdo v konečném důsledku rozhodují o tom, zda konkrétní absolvent práci získá nebo ne. Pravdou je však také to, že obdobně si vybírají také uchazeči o zaměstnání, zejména pak vysokoškoláci. Ty firmy, které nabízí nejlepší pracovní podmínky, a jak ukážeme níže, nelze je spojovat pouze s dobrým mzdovým ohodnocením, si mohou vybírat z těch nejlepších. Firmy, jež se o své lidské zdroje příliš nezajímají, se pak musí spokojit s těmi ostatními. Cílem tohoto článku je identifikace charakteristik pracovního prostředí a manažerů, které z firmy vytváří všemi preferovaného zaměstnavatele.

Tohoto cíle bylo dosaženo prostřednictvím realizace kvalitativního šetření, které 12. března 2013 proběhlo mezi studenty vysokých škol na veletrhu pracovních příležitostí Kariéra PLUS. Studenti byli vyzváni, aby uvedli charakteristiky „ideálního šéfa“ a „pracoviště, na kterém by chtěli pracovat“. Jednalo se o otevřené otázky, na které studenti odpovídali písemně, bez jakéhokoli omezení počtu uvedených charakteristik. Tento přístup umožnil odhalit základní asociace studentů s výše uvedenými pojmy. Odpovědi byly následně přepsány do elektronické podoby a kategorizovány. Šetření bylo realizováno personální agenturou Specialist Service, s.r.o. a poradenskou společností RPIC-ViP s.r.o. garantující rozvojový program Silné pracoviště. Šetření se zúčastnilo 218 studentů (45,0 % mužů, 55,0 % žen), přičemž popis ideálního šéfa poskytlo 214 respondentů a popis preferovaného prostředí 181 respondentů. Vzhledem ke složení vystavovatelů na tomto veletrhu se lze domnívat, že se jednalo zejména o studenty technických oborů.

Výsledky odhalily, že pro vysokoškolské studenty, kteří si hledají zaměstnání nebo se teprve o možnosti svého uplatnění zajímají, jsou nejdůležitější nehmatatelné faktory, kterými jsou zejména kvalitní kolektiv (66,3 % respondentů) a příjemná atmosféra (32,6 %). Uvedené překvapivě ukazuje, že firemní kultura je pro studenty daleko důležitější než např. mzdové ohodnocení (uvedeno 4,4 % respondentů) nebo jiné osobní výhody (viz graf 2). Kromě firemní kultury studenti vnímají jako klíčové také kvalitní vybavení (33,1 %), které bude podporovat jejich pracovní výkon, a čisté pracovní prostředí (24,3 %).

system image
Graf 1: Pracovní prostředí
Pozn.: Charakteristikami uváděnými v méně než 3 % případů byly open-space, klimatizace, absence klimatizace a práce v terénu.

Studenti očekávají, že si je bude zaměstnavatel hýčkat a bude o ně pečovat např. prostřednictvím vzdělávání, pořádáním teambuildingů a jiných mimofiremních akcí, benefity atd. (10,5 %), poskytne jim možnost se seberealizovat nebo postupovat ve firemní hierarchii (7,7 %) a nabídne časovou flexibilitu (6,1 %). Všechny tyto faktory byly uváděny častěji než mzdové ohodnocení.

Ukázalo se také, že studenti nemají jednoznačné preference ohledně velikosti firmy nebo jejího vlastníka. Častěji sice uváděli zájem pracovat v malé nebo střední firmě a ve firmě vlastněné mezinárodním kapitálem, rozdíly v četnosti těchto odpovědí ve srovnání s jejich alternativami (tj. velké firmy a firmy vlastněné českým kapitálem) jsou však zanedbatelné.

system image
Graf 2: Pracovní podmínky a charakteristiky firmy
Pozn.: Charakteristikami uváděnými v méně než 3 % případů byly jistota zaměstnání, služební cesty, home-office v případě pracovních podmínek a česká firma, velká firma, firma s dlouhou tradicí v případě firemních charakteristik.

A jak vypadá ideální šéf? Ten by měl být v první řadě autoritou udávající směr (47,7 % respondentů) se schopností motivovat své zaměstnance (39,7 %). Také role odborníka byla uváděna poměrně často (22,0 %).

system image
Graf 3: Role manažera v týmu

Při jednání s lidmi by měl být zejména spravedlivý (35,5 %), přátelský (31,3 %) a tolerantní (30,4 %). S požadavkem na spravedlnost a objektivitu do jisté míry souvisí také schopnost asertivní komunikace (26,6 %), jež byla také často zmiňována. Z dalších uvedených vlastností lze zmínit zejména pozitivní myšlení (15,0 %), inteligenci a pracovitost (12,6 % v obou případech).

system image
Graf 4: Přístup k ostatním lidem

system image
Graf 5: Další vlastnosti
Pozn.: Charakteristikami uváděnými v méně než 3 % případů byly vyrovnaný a mladý.

Ačkoli toto šetření nebylo reprezentativní a lze jej proto vnímat pouze jako sondu do preferencí 218 studentů vysokých škol, poskytlo velmi zajímavé informace. Jeho výsledky totiž ukazují, že pouze firmy, které se starají o to, aby se zaměstnanci v práci cítili dobře a měli k dispozici vše, co potřebují pro svou práci a svůj rozvoj, budou mít možnost si vybírat z těch nejlepších. S důrazem na firemní kulturu velmi dobře koresponduje také charakteristika nadřízeného jako autority schopné udávat směr a motivovat své podřízené k potřebným výkonům. Kombinace kvalitních zaměstnanců s výše popsaným prostředím, které poskytuje motivaci i prostor pro práci a rozvoj, je přesně tím, co odlišuje silná pracoviště od těch slabších.

Autoři: Jiří Balcar, Eva Gladyszová




© 2012-2025 www.silnepracoviste.cz, všechna práva vyhrazena. Grafické zpracování atelier8.cz