Kompetence pro život aneb Šance na úspěch?


Leden 2013
Euroatlantická civilizace se zdá být na křižovatce dějin, odkud vede cesta v lepším případě k dlouhodobé stagnaci (optimisté to mohou nazývat udržitelným rozvojem) nebo spíše k postupnému úpadku, rychlejšímu či pomalejšímu. To není zrovna nadějné a bez naděje na lepší příští pro nás i naše potomky se nežije dobře. Opravdu však nemáme na víc a jsme historicky (ekonomicky) předurčeni k převálcování barbary? Naše šance možná začíná tam, kde je dnes naše slabina, čili u svobody a odpovědnosti jednotlivce. Jen tu svobodu a odpovědnost jednotlivců musíme opět nasměrovat k tvorbě hodnot. A obnovit kulturu, která tvorbu hodnot odměňuje. Život není jen o úspěchu v práci, ale úspěch v práci má být nezbytnou součástí spokojeného života. Pokud souhlasíte, čtěte dál.

Můžeme očekávat, že jednotlivci se budou hůře prosazovat a složitěji budovat svou profesní kariéru. Ve světě, kde drahou lidskou práci stále více nahrazuje levná lidská práce nebo automatizované linky, rostou nároky na lidský potenciál. Jak potvrzuje Hana Krbcová, jednatelka a generální ředitelka společnosti ČEZ, Korporátní služby a členka představenstva People Management Fora, je složité získat chytré, schopné, angažované, zkrátka kompetentní lidi. Mladí absolventi jsou zpravidla připraveni na výkon své profese teoreticky, ale mají problémy s využitím těchto znalostí v praxi. Nejčastěji se nedostatky projevují v komunikaci, spolupráci, orientaci v informacích, schopnosti vyvozovat závěry, tedy v oblasti měkkých kompetencí. Výsledky práce kompetentních a angažovaných zaměstnanců jsou přitom o 20 % vyšší než neangažovaných. Až 40 % rezerv ve výkonnosti mohou společnosti vyplnit větší angažovaností zaměstnanců. To ovšem vyžaduje kulturu silného pracoviště.

Měkké kompetence jsou nezbytné nejen k dosažení nejlepších pracovních výsledků, ale také k úspěšnému zvládání situací v každodenním životě. Můžeme je tedy s plným vědomím významu označit jako KOMPETENCE PRO ŽIVOT. Jejich cílený rozvoj přitom často zůstává na bedrech firem a jejich investic do vzdělání zaměstnanců a to je špatně. Začínat by se mělo již během školního vzdělávání. Většina se shodne na tom CO je potřeba změnit ve vzdělávacím systému. Problém obvykle nastává při systémovém řešení toho JAK to změnit? Dobrá zpráva je, že v České republice byl tento problém vyřešen, tedy pokud jde o rozvoj kompetencí pro život. Společnost RPIC-ViP s.r.o. se dlouhodobě zabývá systémovým rozvojem měkkých kompetencí dospělých i dětí. Její programy byly přeneseny již do více než 12 zemí Evropy a jejich počet stále roste. V České republice se používá její metodika popisu měkkých kompetencí při tvorbě Národní soustavy povolání. Od ledna 2012 jsou k dispozici její programy k rozvoji kompetencí pro život, které se velmi úspěšně testují ve spolupráci se 700 učiteli a cca 21.000 žáky základních a středních škol v České republice. Více se o KOMPETENCÍCH PRO ŽIVOT můžete dovědět z videa na konci článku nebo na webových stránkách www.kompetenceprozivot.cz.

Víme tedy CO změnit ve vzdělávacím systému a máme nástroje JAK to změnit. Podmínky nutné, nikoliv však dostačující k prosazení do systému. Silné pracoviště charakterizujeme jako prostředí, kde lidé UMÍ – MOHOU – CHTĚJÍ podávat své nejlepší výkony. Přeneseme-li tuto charakteristiku na úroveň České republiky jako pracoviště, bylo by fajn, kdyby ti, kdo mohou, chtěli využít ty, kteří umějí. Zkusíte se k nám přidat v prosazování této kultury? A jaký je váš názor na kompetence pro život? Diskutujte s námi!

Kompetence pro život aneb Ukázky výstupů a jejich použití ve vyučování





© 2012-2024 www.silnepracoviste.cz, všechna práva vyhrazena. Grafické zpracování atelier8.cz